5'28" (Color)
From Labor Of Textile Factory Girls To Callisthenics!
방직공장 여공의 노동을 체조로!

Finally, 'The Hyundai Gwangju' has been decided to enter Gwangju.
It is said to be the largest complex shopping mall in the Honam area.
The site to be entered is the front (formerly Jeonnam Textile)
and Ilshin Textile Factory located in Im-dong, Gwangju.
Like most cities that have gone through modernization,
many things in Gwangju are disappearing due to development.
The factory, which has been in place since Japanese colonial era, is no exception.
It's been more than 70 years since the factory was built.
However, the story of the factory girls who were once here have never been told. Then, for the first time, the story of female workers became known to the world when they were discussing whether to use the factory site as a development site.


Born in 1935, Lee Han-sun was born in Bongseon-dong, Nam-gu, Gwangju.
In 1953, when she turned 19,
she joined Jeonnam Textile and worked as a factory girl until she turned 30.
Until she pulled out thin threads from cotton bundles, her job was the last process,
"Jungbang (pulling out thin threads)." She did the same thing for a decade or so until she got quit.
As of 2022, her over-80-year-old body has lost its workforce.
The labor of a factory girl who is on the verge of losing her place remains in her body as body memory that she "still remembers."

I thought "if I could make callisthenics with the movement of labor that once fed her family,
it might be healthy for her body."

광주에 드디어 '더현대 광주'가 들어오기로 했다. 호남권 최대 규모의 복합쇼핑몰일 것이라고 한다.
입점 예정부지는 광주광역시 임동에 위치한 전방(옛 전남방직)과 일신방직 공장이다.
현대화를 겪은 대부분의 도시처럼, 광주의 많은 것들도 개발로 인해 사라지고 있다.
일제강점기 때부터 자리를 지켜온 공장이라고 예외는 아니다.
공장이 세워진 지 70년이 넘었지만,
한때 이곳에 있었던 여공들의 이야기가 수면 위로 떠오른 건 공장터를 개발 부지로 활용할 것인지 논의하는 과정에서였다.

1935년생 이한선씨는 광주광역시 남구 봉선동에서 태어났다.
19살이 되던 1953년, 전남방직에 입사해 서른 살이 될때까지 여공으로 일했다.
솜 뭉텅이에서 가는 실을 뽑아내기까지, 그가 맡은 업무는 가장 마지막 공정인 '정방(가는 실로 뽑아내는 일)'이었다.
퇴사할 때까지 십여년 간 같은 일을 했다.
2022년 현재, 여든이 넘은 그의 몸은 노동력을 상실했다.
장소를 상실할 위기에 놓인 여공의 노동은 '지금도 기억하고 있는' 행동으로 남아있다.
한때 가족을 먹여 살렸던 노동의 움직임을 체조로 만들면, 그의 몸에 이로운 무언가가 될 수 있지 않을까 싶었다.

Director•Minju DO | Choreography•Channy YANG | 
Performer•Channy YANG | Cinematography•Minju DO | Editing•Minju DO
Back to Top